Dramaturgy and space in A streetcar named Desire

Autores

  • Leonardo Medeiros da Silva UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto
  • André Carrico UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas
  • Angiuli Copetti de Aguiar (tradução) UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13800867

Palavras-chave:

Tennessee Williams, Stage directions, New Orleans

Resumo

This paper results from an analysis of the representation of space and its possible relationships with dramaturgy. In this regard, this paper aims to analyze the play A streetcar named Desire (Tennessee Williams, 1947), considering the relation between space and dramaturgy, just as the discursive matrices present in the space narrative of the theatrical play. The study has a qualitative approach, constituted as a case study based on a bibliographical review. The study concluded that the stage directions reveal meanings and discourses in the space and the action of the characters in the play in the same way they contribute to the poetic composition of space in the narrative.

Biografia do Autor

  • Leonardo Medeiros da Silva, UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto

    Master of Performing Arts from the Federal University of Ouro Preto (PPGAC/UFOP). Bachelor of Theater Arts from the Federal University of Rio Grande do Norte (DEART/UFRN). He was a member of the DRAMATIC Research Group in Dramaturgy: Theories, Intermedia and Cultural Scene (CNPq).

  • André Carrico, UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas

    Postdoctoral fellowship (2013-2015) in Performing Arts at State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) (2013) and master’s degree (2004) in Arts (Theater) from Unicamp. Adjunct professor of the Theater course at the Federal University of Rio Grande do Norte, where he also acts in the Graduate Program in Performing Arts (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, PPGArC), and in the Professional Master of Arts Program (Programa de Mestrado Profissional em Artes, PROF-ARTES).

  • Angiuli Copetti de Aguiar (tradução), UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

    Graduate in English and Literatures in English from the Federal University of Santa Maria, master and doctor in Literary Studies – Comparative Literature from the same university. His research focuses on poetry in English and translation.

Referências

BORGES, Guilherme Pereira Rodrigues. Tradução e teatro: A streetcar named Desire, de Tennessee Williams, em múltiplas traduções para o português do Brasil. Dissertação (Mestrado em Estudos de Tradução) – Universidade de Brasília. Brasília, 173 f., 2017.

FÉLIX, José Carlos. Representações e estereótipos em Um Bonde Chamado Desejo: conflito entre passado e presente na construção de identidades na literatura e cinema do pósguerra. In: II Colóquio da Pós-graduação em Letras. Anais Cpgl. Assis: UNESP – Campus Assis, p. 637-648, 2010.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Livia (Org.). Qual o espaço do lugar? Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RAMOS, Luiz Fernando. O Parto de Godot: e outras encenações imaginárias: a rubrica como poética da cena. São Paulo: Hucitec Fapesp, 1999.

SILVA, Lajosy. Memória histórica na Dramaturgia de Tennessee Williams. Fênix, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2005.

THE GLASS Menagerie. Dir. Anthony Harvey. Pro. Cecil F. Ford, David Susskind. EUA: Talents Associates, 1973. Drama. 100 min.

UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

UMA RUA Chamada Pecado. Dir. Elia Kazan. Pro. Charles K. Feldman. EUA: Warner Bros., 1951. Drama. 125 min.

WILLIAMS, Tennessee. O zoológico de vidro, De repente no último verão, Doce pássaro da juventude. São Paulo: É Realizações, 2014.

WILLIAMS, Tennessee. A streetcar named desire. New York: New Directions, 1980.

Downloads

Publicado

2024-09-21