Tennessee Williams and Erwin Piscator

influences, divergences and the Dramatic Workshop collaboration

Autores

  • Fernando Bustamante USP - Universidade de São Paulo
  • Gustavo Godoy (tradução) USP - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13740839

Palavras-chave:

Epic theatre, Plastic theatre, Battle of angels, The glass menagerie, North American drama

Resumo

In the early 1940s, Tennessee Williams had a learning and working experience at the Dramatic Workshop, a theatre school directed by the political theatre exponent Erwin Piscator in New York. This article intends to briefly explore the relationship and debates between the two artists and, by analyzing the dropped staging project for the Battle of angels in the Dramatic Workshop’s Studio Theatre and the stylistic procedures originated in the epic theatre used in The glass menagerie, reflect on the influences of Piscator’s theatrical thinking and practice on William’s work, as well as how those were appropriated and reshaped by him.

Biografia do Autor

  • Fernando Bustamante, USP - Universidade de São Paulo

    Graduação em Letras pela Universidade de São Paulo (2010), mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP (2014) e doutorado na mesma área (2022). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: marxismo, teatro épico, e psicanálise. É autor de The case of Clyde Griffiths: a encenação do Group Theatre e a dramaturgia de Erwin Piscator nos Estados Unidos (2023)

  • Gustavo Godoy (tradução), USP - Universidade de São Paulo

    Graduado em Letras pela Universidade de São Paulo. Trabalha como tradutor e intérprete desde 2010. 

Referências

BETTI, Maria Silvia. Dramaturgia comparada Estados Unidos/Brasil: três estudos. São Paulo: Cia. Fagulha, 2017.

COSTA, Iná Camargo. Panorama do rio vermelho: ensaios sobre o teatro americano moderno. São Paulo: Nankin Editorial, 2001.

DURMIŠEVI?, Nudžejma. Plastic theatre and selective realism of Tennessee Williams. Anafora – Journal of Literary Studies, v. 5, n. 1, 2018. Available at: https://www.researchgate.net/publication/325669106_Plastic_Theatre_and_Selective_Realism_of_Tennessee_Williams. Access: Jul 20, 2022.

KRAMER, Richard E. The sculptural drama: Tennessee Williams’s plastic theatre. The Tennessee Williams Annual Review, n. 5, 2002. Available at: tennesseewiliamsstudies.org/journal/work.php?ID=45. Access: Jul 22, 2022.

LEY-PISCATOR, Maria. The Piscator experiment. The political theatre. New York: James H. Heineman, 1967.

MALINA, Judith. The Piscator notebook. London: Routledge Chapman & Hall, 2012.

MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. Tradução: Rubens Enderle Leonardo de Deus. São Paulo: Boitempo, 2010.

MURPHY, Brenda. The theatre of Tennessee Williams. London/New York: Bloomsbury Methuen Drama, 2014.

PISCATOR, Erwin. Erwin Piscator: teatro, política, sociedad. Organizado por: Cesar de Vicente Hernando. Madrid: Asociacion de directores de escena de Espana, 2013.

PROBST, Gerhard F. Erwin Piscator and the American theatre. New York, San Francisco, Bern etc., 1991.

SMITH-HOWARD, Alycia; HEINTZELMAN, Greta. Critical companion to Tennessee Williams. New York: Facts On File, Inc., 2005.

WILLIAMS, Tennessee. Preface. In: WILLIAMS, Tennessee. Orpheus descending and Battle of angels. New York: New Directions, 1957.

WILLIAMS, Tennessee. The glass menagerie. New York: New Directions, 1999.

WILLIAMS, Tennessee. The selected letters of Tennessee Williams – Volume 1. Editado por DEVLIN, Albert J.; TISCHLER, Nancy M. New York: New Directions Publishing Corporation, 2000.

WILLIAMS, Tennessee. The selected letters of Tennessee Williams – 1945-1957 (volume 2). Editado por DEVLIN, Albert J.; TISCHLER, Nancy M. New York: New Directions Publishing Corporation, 2000a.

Downloads

Publicado

2024-09-10