Tennessee Williams and Erwin Piscator

influences, divergences and the Dramatic Workshop collaboration

Authors

  • Fernando Bustamante USP - Universidade de São Paulo
  • Gustavo Godoy (tradução) USP - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13740839

Keywords:

Epic theatre, Plastic theatre, Battle of angels, The glass menagerie, North American drama

Abstract

In the early 1940s, Tennessee Williams had a learning and working experience at the Dramatic Workshop, a theatre school directed by the political theatre exponent Erwin Piscator in New York. This article intends to briefly explore the relationship and debates between the two artists and, by analyzing the dropped staging project for the Battle of angels in the Dramatic Workshop’s Studio Theatre and the stylistic procedures originated in the epic theatre used in The glass menagerie, reflect on the influences of Piscator’s theatrical thinking and practice on William’s work, as well as how those were appropriated and reshaped by him.

Author Biographies

  • Fernando Bustamante, USP - Universidade de São Paulo

    Graduação em Letras pela Universidade de São Paulo (2010), mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP (2014) e doutorado na mesma área (2022). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: marxismo, teatro épico, e psicanálise. É autor de The case of Clyde Griffiths: a encenação do Group Theatre e a dramaturgia de Erwin Piscator nos Estados Unidos (2023)

  • Gustavo Godoy (tradução), USP - Universidade de São Paulo

    Graduado em Letras pela Universidade de São Paulo. Trabalha como tradutor e intérprete desde 2010. 

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Published

2024-09-10