SCIENTIFIC DISSEMINATION ABOUT NANO SCIENCE AND NANOTECHNOLOGY THROUGH AN INSTAGRAM PAGE FOR SCIENCE TEACHING

Authors

  • Katiane Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Carina Siqueira de Morais Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Wesley Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Gustavo Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13984629

Keywords:

Nanoscience and Nanotechnology, Pharmaceuticals, Cosmetics, Scientific Dissemination

Abstract

This study aimed to plan and structure interesting, interactive, and visually appealing digital teaching resources for scientific dissemination on Nanotechnology and Nanoscience (N&N), mainly linked to the topics of pharmaceuticals and cosmetics, and aimed at a diverse audience in São Raimundo Nonato-PI. The digital materials created were disseminated through an Instagram page, @nanoeduca_univasf. It is worth mentioning that this research is the result of an extension project approved by PIBEX/PROEX call for proposals No. 01/2022, developed from April to December 2022. In this study, a netnographic analysis was carried out on the Instagram page created, investigating how the use of textual, imagery, and audiovisual resources can contribute to Scientific Dissemination on topics related to N&N. We sought to bring scientific knowledge closer to the reality of the audience that followed and followed the aforementioned page, mostly academic, arousing interest in Science and collaborating with the process of disseminating scientific knowledge. We conclude from the research that digital platforms, such as Instagram, are promising tools for scientific dissemination, and can become allies or even a pedagogical bridge between Science and people in general.

Author Biographies

  • Katiane, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Graduated in Natural Sciences from the Federal University of Vale do São Francisco and student of the lato sensu Specialization course in Science Teaching also at Univasf, Serra da Capivara campus.

  • Carina Siqueira de Morais, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Licenciada em Química pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UFRPE-UAST). Mestre em Ensino das Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (PPGEC/ UFRPE) e Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pelo mesmo Programa de Pós-Graduação do mestrado. Principais linhas de pesquisa: Formação inicial  de professores; Construção de Significados por meio de estratégias metodológicas para a abordagem de temáticas contemporâneas, como: a Nanociência e Nanotecnologia; Educação Não-Formal e Informal, Divulgação e Alfabetização científica etc. Atualmente é Professora Adjunta I da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Campus Serra da Capivara, no Colegiado de Ciências da Natureza - CCINAT. Atua nas áreas de Ensino das Ciências, Ensino da Química e Ciências da Natureza. Já exerceu a função de Coordenadora de estágio do CCINAT/UNIVASF e coordenadora de área do PIBID, núcleo Ciências da Univasf. É Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem das Ciências - GPEAC (certificado pelo CNPq e UNIVASF), e Coordenadora geral do Laboratório de Química da UNIVASF/CCINAT/São Raimundo Nonato-PI.

  • Wesley , Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Bachelor's Degree in Natural Sciences from the Federal University of the São Francisco Valley, Serra da Capivara campus

  • Gustavo , Universidade Federal de Pernambuco

    Graduated in Chemistry from the Federal Rural University of Pernambuco, Academic Unit of Serra Talhada. Master in Education in Science and Mathematics from the Postgraduate Program of the Federal University of Pernambuco.

Published

2024-10-24

Issue

Section

Artigos